Усилията на Китай да стимулира автономния транспорт буксуват поради нарастващата несигурност относно потенциала за рентабилност на технологията в краткосрочен план и предизвикателната среда, пише Nikkei Asia Review.
Страната осигури редица мерки през последните години в рамките на националната стратегия, приоритизираща технологията. Пътната карта, публикувана през ноември 2020 г., изисква 20% от всички продадени нови превозни средства до 2030 г. да бъдат оборудвани със системи от четвърто ниво на автономност – които позволяват на автомобилите да се движат без намесата на шофьор при определени условия.
Но анализаторите започват да се съмняват, че тази цел ще бъде постигната, като някои прогнозират, че делът на този тип превозни средства ще достигне едва 3% до края на десетилетието, тъй като регулаторните проблеми и притесненията относно рентабилността охладиха инвестициите и накараха стартъп компаниите да търсят други начини за привличане на приходи.
Оуен Чен от S&P Global Mobility, който прогнозира, че делът на колите със системи от четвърто ниво на автономност ще достигне 7%, твърди, че Китай не е разработил адекватна правна рамка за предходното ниво и по-високи технологии и, ако все пак такава бъде въведена, разширяването на бизнеса ще отнеме време. Системите от трето ниво на автономност все още изискват шофьор зад волана, който обаче може да свали ръце при определени ситуации.
По-бавният от очаквания напредък в налагането на т.нар. роботаксита – обществена автономна транспортна услуга - затруднява постигането на рентабилност за играчите в сектора, като стартъпа Pony.ai, която оперира 100 самоуправляващи се коли в Гуанджоу и се стреми към разширение в Пекин, Шанхай и Шънджън.
Отчетът на компанията в края на миналата година показа, че Pony.ai се намира в процес на преструктуриране. Самият оператор на роботаксита изтъква, че ще бъде трудно да реализира печалба в краткосрочен план.
Междувременно Baidu, лидер в индустрията, споделя, че неговият бизнес за автономен транспорт не допринася почти с нищо за приходите на компанията.
Тъй като перспективите за постигането на рентабилност в сферата стават все по-мътни, инвестициите намаляват рязко. Китай отчита около 130 инвестиции миналата година на обща стойност 20 млрд. юана (3 млрд. долара) - около една пета от общата стойност през 2021 г.
Сред предизвикателствата за компаниите за обществен автономен превоз изпъква и това, че правилата за сектора се определят от местните власти, без единна национална правна рамка. Компаниите са ограничени в това къде могат да работят географски и трябва да работят с различни региони поотделно.
Тестванията на автономните превозни средства обикновено изискват човек зад волана, за да се гарантира безопасността на участниците в движението, което добавя допълнителна финансова тежест за компаниите, които разчитат именно на по-ниските разходи от липсата на човешки фактор в управлението на автомобилите.
Самите превозни средства също са скъпи. Китайската инвестиционна група Citic Securities изчислява цената на автономно такси на около 500 000 юана, пет пъти повече от цената на стандартно такси. Брокерската компания очаква технологията да започне да се развива, след като цената на напълно автономна кола падне до около 200 000 юана.
Несигурните перспективи за постигането на рентабилност подтикнаха някои компании да коригират курса, залагайки на алтернативни източници на приходи като предоставяне на технология на други фирми.
WeRide обяви сензорен пакет на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас по-рано този месец, който работи със системи от трето ниво на автономност и който е по-евтин от предходните версии. Китайската компания заяви, че цели не само да работи за комерсиализиране на технологията, осигуряваща четвърто ниво на автономност, но и да подобри продуктите за наличните системи.
WeRide, която е създадена през 2017 г., управлява безпилотни таксита в големите китайски градове. След инвестиция на Bosch в рамките на миналата година компанията обяви планове за масово производство на системи от трето ниво на автономност и изложи стратегия за засилване на ролята си на доставчик.
От своя страна Pony.ai посочи наскоро, че е започнала да доставя софтуер за автономни коли на корпоративни клиенти. Тя създаде нов отдел за външен маркетинг, като се стреми да го превърне в основна част от своя бизнес.